2 Mayıs 2015 Cumartesi

f@tih'in Fatihleri Bilişimciler




İN FATİHLERİ BİLİŞİMCİLER

Fatih Projesi, eğitim ve öğretimde fırsatları eşitlemek ve okullardaki teknoloji kullanılabilirliğini en üst seviyeye çıkartarak, öğrenmede daha fazla duyu organına hitap etme amaç edinerek öğrenmenin kalıcılığı için geliştirilmiş bir projedir. Bilgisayarsız sınıf kalmasın, öğrenenler pasif değil aktif hedefleri olan öğrenciler yetiştirmek için;

  •  Her okula çok fonksiyonlu yazıcı,
  • Her öğrenci ve öğretmene tablet,
  • Her sınıfa projeksiyon, akıllı tahta, kamera, hızlı internet ile hizmet vermek hedeflenmiştir.
Projeye Milli Eğitim Bakanlığı ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı iş birliği içerisinde çalışmaktadır.

Fatih projesi ile artık klasik sınıf ortamı değişmiştir. Öğrenme ortamından, sınıf yönetimine, ölçme ve değerlendirmeye, ders hazırlık aşamasına kadar birçok değişiklik yaşanmıştır. Okuduğum makalelere göre en büyük değişikliği haliyle öğretmenler yaşamıştır. Bazı öğretmenler teknolojiden şikâyet ederken bazı öğretmenler oluşan yeni öğrenme-öğretme ortamından memnun kalmıştır. Çoğu öğretmenimizin teknoloji yetersizliği, bazen öğrencilerin gözünde öğretmen bir şeyi bilmiyor durumunu oluşturmuştur.  Lakin teknolojide kendine güvenen öğretmenler ise hayal güçlerini konuşturarak öğrenmeyi sevdirmiş, öğrencide yeni pencereler açılmasına vesile olmuştur.

Yayınlanan makalelerden çıkan sonuçlara göre fatih projesinde en büyük eksik içerik kısmında yaşanmaktadır. Çünkü içerikte alan uzman olan öğretmenlerimiz teknoloji konusunda yetersiz kalmıştır. Bu yetersizliği giderebilecek kişiler Bilgisayar ve Öğretim Teknolojilerinden mezun olan öğretmenler iken okullarda yeterli sayıda olamayan BT öğretmenlerinden dolayı, bu büyük proje zaman zaman aksaklıklara uğramaktadır. Alan uzmanları öğretmenler ile -her okulda mevcut duruma göre- BT öğretmenlerinin birlikte çalışarak yeni materyal hazırlaması gerekirken; yetkililer işi sadece alan öğretmenlere bırakmıştır. Alan öğretmenler için online ya da hizmet içi kurslar ile arayı kapatmayı hedeflemiştir. Ancak yapılan araştırmalar sonucuna bakıldığında alan öğretmenleri bu konuda iş yüklerinin arttıklarını ifade etmiş, içerik hazırlamak için müfredatın yetişmediğinden bahsetmiştir.

Aslında içerik konusunda geliştirilen EBA(Eğitimde Bilişim Ağı) sisteminde birçok içerik mevcuttur. Fakat buraya konulan içerikler hiçbir denetim olmadan konulduğu için öğrenciye düzeyine uygunluğu tartışılmaktadır. Bu sistemde olması gereken mutlak bir elden geçmesidir.

Bir başka nokta ise dördüncü yılını tamamlamak üzere olan bu projeyle ilgili eğitsel içerik tasarımı çalışmaların %3 seviyesine kalmış olması düşündürücüdür. İleride yapılacak çalışmalarda araştırmacıların betimleyici eylemlerin yanında paydaşlarla işbirliği içinde eğitim  – öğretim süreçlerine müdahil olmaları projenin öngörülen çıktılarının gerçekleştirilebilmesi adına faydalı olacaktır.

Tüm bunlar düşünüldüğünde olması gerekenin aslında; her sınıfta nasıl akıllı tahta mevcut ise her okulda da -mevcut duruma göre- bir Fatih projesi koordinatörü ve ekibi olmalıdır. Ekip öğretmenlere uygun içerikler bulmalı, geliştirmeli, diğer öğretmenlere geliştirme konusunda yardımcı olmalıdır. Bu da elbet BÖTE mezunu öğrencilerden oluşmalıdır. Çünkü BÖTE’ nin ders müfredatına bakıldığında her dönem bilişim teknolojilerine uygun farklı alanlardan ders alınmaktadır. Bu kadar çok yönlü bir bölümün eğitimde gerekli öneme ulaşması sonucunda Fatih projesi daha iyi olacak, istenilen hedeflere daha çok ulaşılacaktır. Ayrıca özel okullarda uygulanan sistemler incelendiğinde her şey daha iyi anlaşılacaktır. Beklentimiz, isteğimiz devlet okullarında da eğitimi en üst düzeye çıkarmak, çağa ayak uydurmak ise bu ancak BÖTE’ den geçer.
Fatih projesi gibi geniş çaplı bir teknoloji kullanımı hareketinin başarıya ulaşması ve çıktıların sürekliliğinin sağlanması ülkemizin eğitim sisteminin geleceği açısından büyük önem taşımaktadır. Ayrıca, yurtdışında gerçekleşmesi muhtemel projelere örnek teşkil etmek açısından, projenin bütün süreçlerinin detaylı olarak belgelenmesi konusunda akademisyenlerimizin ve projeyi yöneten ekibin sorumluluğu büyüktür. 

Ekşi sözlük yazarlarından suyun öteki hali kullanıcısının fatih projesi için yazdığı bir entry :) 
makinistler donanımsız, zor şartlarda çalışıyorlar ve sayıları yetersiz.
lokomotifler az, eski, sık sık kaza yapıyor.
yolcuların sayısı çok, hazır bulunuşlukları yok, hedefleri belirsiz.
vagonlar az, eski ve delik deşik.
demir yolları anlamsız ve verimsiz şekilde döşenmiş,
uzunluğu yetersiz, kara düzen almış başını gitmiş.
ara istasyonlar yok, bir başlangıç ve bir son istasyon var.
makinist makinistliğinden, yolcu yolculuğundan bıkmış usanmış…

Not: yolculara daha kaliteli bir hizmet sunabilmek için lütfen BT öğretmenlerine gerekli önemi verin :) 




KAYNAKÇA

FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri, 

Adile Aşkım Kurt, Abdullah Kuzu, Ö.Özgür Dursun, Fuat Güllüpınar, Mehmet Gültekin
Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, Kış 2015, Cilt 5, Sayı1




















Etiketler: , ,

0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa